Znevýhodněná doprava vlaková oproti atomobilové

20. června 2007 v 0:34 |  zajímavosti
Poplatek nákladní dopravy za použití dopravní cesty v roce 2006
SILNICE
Poplatek za 1 km TIR
Dálnice a rychlostní komunikace
0,15-1,20 Kč
Silnice I., II. a III. tř.
0,00 Kč
ŽELEZNICE
Poplatek za 1 vozový km
Celá železniční síť bez možnosti objetí zpoplatněného úseku
5-15 Kč

Společnost Smith & Smith Group sdružuje a zastupuje jednotlivce a firmy, jejichž aktivity jsou znehodnocovány tím, že železniční a silniční doprava má odlišné zpoplatnění. Na toto téma poslala tato společnost zajímavý článek.
Dopravní potřeby, u kterých je na prvním místě pružnost či individualita vašeho požadavku, uskutečníte většinou na silnici. Objem a hromadnost charakterizují železniční dopravu. O tom, kde končí pružnost a kde začíná objem, má rozhodovat liberální trh v oblasti dopravních služeb.
Není tomu tak - je to lež. Žádná liberalizace ani žádná volná soutěž neexistují.
V roce 2002 bylo uzákoněno zpoplatnění železniční sítě, od 1. 1. 2003 je uplatňováno v každodenní praxi. Nezáleží na tom, zda jedete ze Železné Rudy do Klatov, z České Skalice do Jaroměře, z Hladkých Životic do Bělotína nebo ze Smíchova do Vršovic. Na železnici jsou zpoplatněni všichni běžní uživatelé a platí za každý ujetý kilometr po kterékoli trati. Přestože je situace na českých silnicích neúnosná a neudržitelná, zůstává i v letošním roce 99 % tuzemské silniční sítě nezpoplatněno. Když se vyhnete dálnicím a rychlostním komunikacím, používáte českou silniční síť zcela zdarma.
Poplatek nákladní dopravy za použití dopravní cesty v roce 2006
SILNICE
Poplatek za 1 km TIR
Dálnice a rychlostní komunikace
0,15-1,20 Kč
Silnice I., II. a III. tř.
0,00 Kč
ŽELEZNICE
Poplatek za 1 vozový km
Celá železniční síť bez možnosti objetí zpoplatněného úseku
5-15 Kč

Zdroje: Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty
Dopravní cesta je výrobní linka, na které silniční či železniční dopravce uskutečňuje svoji podnikatelskou činnost, provozovanou za účelem vlastního finančního prospěchu. Za průvoz (tranzit) dvaceti tun zboží nezaplatíte na silnici vůbec nic, na dálnici maximálně 250 Kč a na železnici jeden průvoz stejných 20 tun stojí 2000 až 6000 Kč. Za srovnatelný celoroční přepravní výkon (400 vytížených kilometrů denně mimo neděle a svátky) nedáte na silnici ani korunu, na dálnici 14 000 Kč a železniční nákladní vůz za použití dopravní cesty zaplatí 600 000 až 1 200 000 Kč.
V porovnání se železniční dopravní cestou je silniční dopravní cesta mnohonásobně dražší z hlediska jak investičních, tak provozních nákladů. Tato všeobecně známá a nezpochybnitelná fakta se nijak neodráží v rozsahu zpoplatněných úseků silniční sítě a ve výši poplatku za jejich použití. Navrhovaný elektronický systém výběru mýtného se vztahuje znovu pouze na úzce vymezenou část tuzemské silniční sítě a navrhovaná sazba za ujetý kilometr neodpovídá ani řádově nákladům na silniční dopravní cestu.
Z uvedených skutečností je zřejmé, že je centrálně rozhodnuto o tom, kdo se na dopravním trhu uplatní více a kdo méně. Nerozhoduje produktivita práce nebo energetická náročnost vozového parku. Není důležité, jestli provozujete nákladní dopravu bezpečně nebo zabijete 154 lidí za jediný rok. Není podstatné, zda berete ohled na životní prostředí. Stačí vyhláška tuzemského ministerstva nebo směrnice EU o zpoplatnění silniční dopravy a místo liberalizovaného dopravního trhu tady máme obyčejný asfaltový fundamentalismus.
Celoplošné zpoplatnění silniční sítě je často označováno za "požadavek z jiného světa". Proč autodopravci nechtějí hradit své provozní náklady jako každý jiný podnikatel? Proč se brání něčemu, co je na české železnici běžné už několik let? Odpověď je jednoduchá. Pokud autodopravce bude platit za svoji dopravní cestu tak jako železniční dopravci, stane se jízda kamionem na větší vzdálenost podobným ekonomickým nesmyslem, jako je rozvoz rohlíků po železnici
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ (č. 28/2006)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Microsoft Office 2007 Microsoft Office 2007 | E-mail | Web | 19. října 2010 v 2:50 | Reagovat

Thank you.I hope I can improve through learning this respect. But overall, it's very nice. Thank you for your share!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama