zemědělská a cihlářská úzkokolejka.

17. června 2007 v 0:16 |  zrušené úzkokolejky Dětenice
čtvrtek 22.9.2005
S Dětenicemi (trať 063) je spojená jedna méně známá dráhařská zajímavost - zemědělská a cihlářská úzkokolejka.


Asi v roce 1906 zde vznikla drážka s rozchodem 600 mm k dovozu řepy. Nechal ji postavit podnikatel Bloch, kterému tehdy patřil místní zámek s pozemky. Vedla z nádraží na jih, kolem statku, kde byl (později) také cukrovar, podél zámeckého parku do Nového dvora, s pokračováním do dvora Filipín (asi 5,2 km). Kuriozitou dětenické stanice se stalo úrovňové křížení normální a úzké koleje před první výhybkou kopidlnského zhlaví. Snad již tehdy byla postavena i kratší severní větev do cihelny u Osenic (asi 1,3 km). Na nádraží u kusé koleje vyrostla 2,75 metru vysoká rampa pro překládku cukrovky a vedle ní nákladiště pro manipulaci s ostatním zbožím.

Zánik postihl nejdříve agrární větev, jako poslední vydržel do 50. let 20. století zhruba dvoukilometrový úsek mezi dětenickým statkem a Novým dvorem. Cihlářská drážka přežila déle, nahradila ji normálněrozchodná vlečka v jiné trase kolem roku 1973.

Do dnešních dnů se dochovala rampa u kusé koleje na severní straně nádraží v Dětenicích a překvapivě i některé úseky zemního tělesa, náspy a zářezy. Největší násep 1,5 metru výšky se nachází v oblouku trasy jižně od přejezdu silnice Dětenice - Libáň, výrazný zářez je před příklonem k místní asfaltové komunikaci Brodek - Filipín. Neuvidíme však největší zářez, před dětenickým statkem. Původně asi 3,5 metru hluboká rýha v polích zmizela zasypána, část doznala rozšíření pro silážní jámu.

Z cihlářské větve, částečně v poli rozorané, najdeme jen malý násep u křížku vpravo podél polní cesty od nádraží.
Jaroslav Přibyl Mapa tratě
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama