Z Hradce Králové do Jičína vlakem každou hodinu

16. června 2007 v 20:20 |  oredo a reakce na ně
Z Hradce Králové do Jičína vlakem každou hodinu
Tisková zpráva
Krajská společnost OREDO zpracovává plán na optimalizaci regionální vlakové a autobusové dopravy. Jedním z prvních výsledků naplňování koncepce veřejné dopravy a spolupráce s ČD a.s. je zavedení taktové dopravy na trase Hradec Králové - Jičín. Jízdní řád, který začne platit 12. prosince byl již projednán s obcemi na trase.


Kraj objednatelem dopravy
Od prvního ledna 2003 přešla odpovědnost za financování veřejné dopravy na kraje. Královéhradecký kraj se rozhodl jít trochu jinou cestou než většina ostatních krajů. "Nechceme být při tvorbě jízdních řádů závislí jen na dopravcích. Služby, které kraj platí, musíme umět schopni přesně specifikovat, abychom krajské prostředky vynakládali skutečně na to, co občané potřebují. Proto jsme si zřídili odbornou společnost OREDO s.r.o., která dopravu organizuje," informoval nás náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Ing. Jaroslav Vácha.
Organizace dopravy však není možná bez spolupráce s místními samosprávami, proto kraj prostřednictvím Oreda oslovil všech 448 měst a obcí, aby se k návrhům vyjádřily. K 30. červnu skončilo zatím vůbec nejrozsáhlejší připomínkové řízení k tvorbě jízdního řádu.
Výhody taktové dopravy
Takzvaná taktová doprava spočívá v tom, že vlaky jezdí po celý den v pravidelně ve stejných intervalech. Zpravidla se jedná o 30, 60 nebo 120 minut. Zavedení taktu v západní Evropě přineslo nárůst počtu přepravených osob o 5-25%. "Pravidelná doprava po celý den přináší cestujícím svobodu. Stále méně lidí je totiž ochotno se vázat na jeden konkrétní spoj do práce a jiný spoj z práce. Cestující chtějí mít jistotu, že se vždy bez dlouhého čekání dostanou tam, kam potřebují.", sdělil Ing. Vladimír Záleský, krajský zastupitel a jednatel společnosti OREDO a dodal: "Další výhodou je skutečnost, že cestující ani nepotřebují jízdní řád. Stačí jim si pamatovat, že například z Hradce Králové jede autobus v jejich směru vždy v celou hodinu a pět minut".
Na trati celkově přibude celkem po třech spojích v každém směru. Ing. Pavel Matouš, hlavní technolog veřejné dopravy k tomu sdělil: "Celá změna jízdního řádu je provedena systémem za stejně peněz dostane kraj více spojů. V průběhu dne využijeme lépe zaměstnance a techniku ČD. Ty budou místo dosavadních prostojů více jezdit. Neprodlouží se směny, není potřeba více vozidel apod. Zjednodušeně lze říci, že přidané spoje budou stát pouze naftu a tu by měly zaplatit zvýšené tržby a další úspory, které realizujeme ve spolupráci s odborníky z obchodně přepravního ředitelství ČD v Pardubicích".
Co systém přinese cestujícím
Na trati 041 Hradec Králové - Hořice - Ostroměř - Jičín pojedou od 12. prosince zastávkové vlaky v pracovní dny nově každou hodinu. Z Jičína budou vlaky směr Hradec Králové vyjíždět v každou třicátou minutu. V Ostroměři se sjede skupina vlaků ze všech směrů a zajistí se přestupy vždy v každou celou hodinu. Za celý den nebude narozdíl od stávajícího stavu v Ostroměři ani jediný nepřípoj.
Z Hořic pak vlaky na Hradec Králové pojedou vždy v patnáctou minutu a chvíli před celou hodinou dorazí do Hradce Králové.
Zpět bude celý systém fungovat obdobně, s tím, že vlaky vyjedou z Hradce Králové vždy od skupiny přípojů krátce po celé hodině.

Zástupci obcí na trati změnu vítají
Jízdní řád na trati 041 byl konzultován se zástupci obcí v regionu. Ti tuto změnu vítají. Vyřeší se s ní většina dosavadních přepravních problémů, které obce na trati měly. Například v současnosti museli pracující končící v 17 hodin v Hradci Králové, pokud nestihli spoj v 17:06 čekat až do 19:11. Nově jim pojedou spoje v 17:06, 18:06 a 19:06.
Problémem pro obce není ani to, že v navrhovaném systému osobní vlaky nahradí i vlaky spěšné. Rychlou dopravu na trase Hradec - Jičín již dnes dostatečně zajišťuje velké množství dálkových autobusů.
Jediným zásadnějším nevyřešeným požadavkem obcí je doprava po odpolední směně z Jičína ve směru Ostroměř. Ta není zajištěna dnes a neřeší ji ani návrh jízdního řádu.
Pavel Matouš celou věc vysvětlil: "Po technické stránce je zajištění nočních spojů bezproblémové. Problémem je, že spoje po desáté hodině jsou vysoce ztrátové a znovu připomínám, že nový jízdní řád nesmí stát další dodatečné prostředky z krajského rozpočtu. Proto tento problém prozatím zůstal poslední nevyřešeným požadavkem obcí."
Nové spojení nejen pro pacienty a zaměstnance nemocnice
Zlepšení přestupních vazeb v Ostroměři bude zvláště důležité po sloučení nemocnic v Jičíně a Novém Bydžově. Vladimír Záleský k tomu uvedl: "V Jičíně začne již od 1.8. 2004 fungovat cca dvacet nových spojů městské dopravy, která cestující dopraví z vlakového a autobusového nádraží k nemocnici."
Spoje budou zastavovat ve směru od nádraží i na zastávce Jičín, Komenského, kam je budou moci využít i další cestující od vlaků. Pavel Matouš informaci doplnil: "Železniční a návazná autobusová doprava vytvoří v regionu malý integrovaný dopravní systém. Cestujícím z úseku Chlumec nad Cidlinou - Nový Bydžov - Ostroměř bude v autobuse pro cestu do nemocnice uznána vlaková jízdenka. Autobusem z nádraží a zpět se tedy přepraví bezplatně," a dále dodal: "I přesto je tento systém výrazně levnější, než pokud by kraj mezi Novým Bydžovem a Jičínem zaváděl třeba jen dva přímé spoje. Navíc ho mohou za standardní jízdné dopravce využít i ostatní cestující."
Ing. Pavel Matouš
hlavní technolog OREDO
Kontakty:
Ing. Pavel Matouš - technolog Oredo zodpovědný za jízdní řády tel: 495 521 838 GSM: 777 076 547
Ing. Vladimír Záleský - jednatel Oredo, tel: 495 538 524
Ing. Jaroslav Vácha - náměstek hejtmana KHK s gescí doprava, tel: 495 817 363

7.7.2004
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama