Regionální tratě: Nedostatek vůle?

17. června 2007 v 1:36 |  postoje zastupitelstev
Jaroslav Šperling,
Městský úřad Sobotka

Regionální tratě: Nedostatek vůle?

Vyšlo Týdeníku Veřejná správa v čísle 46/2006
Omezování železniční dopravy se dotýká i našeho města. České dráhy chtějí zrušit některé spoje na tratích Mladá Boleslav - Stará Paka a Bakov nad Jizerou - Kopidlno. Nesouhlas je jednoznačný. V roce 2005 jsme si připomněli sté výročí příjezdu prvního vlaku do Sobotky z Mladé Boleslavi. Za pouhý další rok po svém vzniku byla tato místní trať dostavěna do Lomnice nad Popelkou a Staré Paky.

I tato část trati je tedy už stoletá. Nutno podotknout, že úsek vede převážně v kopcovitém terénu a stavbu provázela spousta problémů. Železnice, ač regionální, stala se důležitou a velmi zatíženou vznikem pískovny v Hrdoňovicích. Ale ani osobní doprava nebyla zanedbatelná. Již od brzkých ranních hodin navážely vlaky od Mladějova a Mělníka a z přilehlých tratí dělníky do automobilky Škoda v Mladé Boleslavi i jinam. Nebyl a ani dnes ještě není zanedbatelný význam této dopravy pro turistiku, rekreaci i pro místní občany. Mezi Sobotkou a Libuní trať vede Českým rájem. Druhá větev směřující do Skalska a Mělníka se dotýká Kokořínska. Mnohé stanice jsou z uvedeného důvodu výchozími body pro turistické výlety. Hodně lidí z Mladé Boleslavi má v obcích podél tratí rekreační chaty a chalupy. I mnozí z nich sem jezdí vlakem, pokud nějaký jede. V Dolním Bousově kříží trať další lokálka Bakov nad Jizerou - Kopidlno. Bohužel, oběma tratím hrozí omezení provozu, případně v některých úsecích i jejich zrušení. Přitom dráha do Kopidlna má zastávku v Dětenicích, kde je dnes hojně navštěvovaný zámek. Takže zase turistický ruch. Představitelé Českých drah, respektive ministerští úředníci, tvrdí, že vlakové spoje se nevyplatí, že jimi nikdo nejezdí. Aby byla železniční doprava opět využívána, je totiž nutné něco udělat. Pokud má člověk jezdit vlakem, musí se jím někam dostat - za přijatelný čas i cenu. Dnes jsou však některé spoje pojízdnými čekárnami. Ve stanicích, kde se protijedoucí vlaky křižují, se podle jízdního řádu čeká, i když už oba dorazily. Na co? Na přestup nezřídka celou hodinu. S novým jízdním řádem to prý má být ještě horší. Nejde nakonec o záměr? Když se prokáže, že nikdo vlakem nejezdí, bude trať zrušena. Železniční dopravu nahradí autobusová. Už před několika lety jsem se náhodně dozvěděl od jistého šéfa nejmenované dopravní společnosti, že již mají podepsané smlouvy na náhradní autobusovou dopravu. V té době se také měla trať Mladá Boleslav - Stará Paka rušit…
Nádraží v Sobotce pamatuje za více než sto let provozu například čekárnu a toalety. Dnes je zde pouhý přístřešek pro ochranu před nepřízní počasí jako na nějaké malé zastávce. Toalety ani vytápěná čekárna zde nejsou. Jízdenku si také musíte koupit ve vlaku. Přitom se tu některé vlaky křižují, případně spřahují. Bude-li někdo z dvoutisícového města potřebovat zjistit spojení, bez internetu má smůlu. A to je Sobotka jižní vstupní bránou do Českého ráje! Co dělají České dráhy, aby podchytily co nejvíce cestujících? Aby cestování bylo příjemné? Nic! Naopak kdekoho odrazují. Většina zastávek i mnohých stanic není obsazena personálem. Při tomto systému by teoreticky mohl takovýto malý vláček zastavovat skoro na každé mezi, stejně na místních tratích na mnoha místech značně zpomaluje. Stačilo by, aby zastavil tam, kde lze očekávat cestující. Stačilo by čtyřicet metrů nástupiště, případně malý přístřešek. S automobilovou a autobusovou konkurencí je třeba se poprat o cestující. Dotujeme turistické autobusy po Českém ráji, které jsou dostatečně obsazeny pouze tehdy, když nahrazují nefunkční základní dopravní obslužnost. Na druhou stranu nemáme dostatek vůle využít pro turistiku existující spojení. Věděl bych řešení. Vzít za základ stav tratí a spojů v roce 1989. Spočítat úbytek těchto tratí, spojů a výkonů k dnešnímu dni a ve stejném poměru snížit platy panu ministrovi dopravy a všem úředníkům, kteří mají na katastrofální stav vliv. Pak by snad začali přemýšlet, jak udělat železnici přitažlivou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama