Novinky v železniční dopravě v roce 2007 v Královéhradeckém kraji

16. června 2007 v 20:28 |  oredo a reakce na ně
Tisková zpráva OREDO 11. 8. 2006
V jízdním řádu, který začne platit v prosinci tohoto roku, dojde na některých tratích v Královéhradeckém kraji k významným změnám. Vlaky z Hradce Králové do Prahy pojedou po celý den každou hodinu. Spojení mezi Hradcem Králové a Trutnovem se zrychlí na hodinu a šestnáct minut. Dojde k zavedení taktové dopravy na tratích Chlumec nad Cidlinou - Trutnov a Jaroměř - Liberec. Naopak, na málo využité trati Kopidlno - Dolní Bousov je navrženo zajištění dopravní obslužnosti autobusy, které by mohly zastavovat nejen na vzdálených nádražích, ale také přímo v centrech obcí.


Projednávání jízdního řádu s obcemi

Krajská společnost OREDO, která je organizátorem regionální dopravy v Královéhradeckém kraji zveřejnila na svých internetových stránkách (zde) návrh železničního jízdního řádu 2006/2007.
První návrh byl zveřejněn již v květnu a byl zaslán obcím Královéhradeckého kraje k připomínkování. Na základě připomínek byl zpracován druhý návrh, který bude s obcemi dále projednáván.

Z Hradce Králové do Prahy každou hodinu

Mezi Hradcem Králové a Prahou bude zaveden celodenní hodinový takt:"Nový jízdní řád zajistí pravidelnou dopravu po celý den, rychlíky mezi Hradcem Králové a Prahou pojedou po celý den každou hodinu. Doba jízdy bude hodina a třicet osm minut, což je u většiny vlaků o deset minut rychleji než dnes." informuje Ing. Vladimír Záleský, jednatel OREDO.
"Objednatelem rychlíků je Ministerstvo dopravy, zatímco Královéhradecký kraj objednává regionální dopravu, tedy osobní a spěšné vlaky." vysvětluje Záleský.
"Záměrem Ministerstva dopravy je zatraktivnit nabídku železničního spojení s hlavním městem. Cestující získá jistotu, že kdykoliv přijde na nádraží, nejpozději do hodiny pojede vlak do Prahy." míní Záleský a dodává: "OREDO spolupracovalo s Českými drahami na návrhu přípojných spojů, každou hodinu bude zajištěno například spojení z Nového Bydžova do Prahy s okamžitým přestupem v Chlumci nad Cidlinou. Doba jízdy z Nového Bydžova do Prahy bude hodina a třicet minut."

Zrychlení dopravy z Hradce Králové do Trutnova, Náchoda a Rychnova nad Kněžnou

Od prosince dojde také ke zkrácení jízdní doby rychlíků mezi Hradcem Králové a velkými městy v kraji. Změnu vysvětluje Ing. Tomáš Jurček, technolog společnosti OREDO: "Nyní probíhá přepřah lokomotiv v Jaroměři, z toho důvodu tam má vlak pobyt deset minut. V novém jízdním řádu budou rychlíky přepřahat lokomotivu přímo v Hradci Králové, tedy v Jaroměři bude možné zkrátit pobyt vlaku."
Doba jízdy mezi Hradcem Králové a Trutnovem se tedy zkrátí: "Cesta vlakem bude kratší právě o deset minut. Trasu z Hradce Králové do Trutnova vlak ujede za hodinu a čtvrt. Zrychlí se i vlakové spojení do Náchoda, kam bude možné dojet z Hradce Králové za padesát minut." slibuje Jurček a dodává:
"Podobná změna nastane také při cestě do Podorlicka, přepřah lokomotiv rychlíků se přesune z Týniště nad Orlicí také do Hradce Králové. Cesta z Hradce Králové do Rychnova nad Kněžnou bude vlakem trvat padesát minut, do Kostelce nad Orlicí dokonce méně než čtyřicet minut."

Rozšíření systému taktové dopravy na další tratě

V novém jízdním řádu nás čeká také rozšíření systému taktové dopravy na další tratě. "Taktová doprava znamená, že vlaky odjíždějí v pravidelných intervalech, většinou 30, 60 nebo 120 minut. V současné době je provozována například na tratích Hradec Králové - Pardubice nebo Hradec Králové - Jičín a na tratích ve východní části Královéhradeckého kraje, například z Týniště nad Orlicí do Náchoda." shrnuje Jurček a dodává:
"Od prosince bude taktová doprava nově zavedena na tratích Chlumec nad Cidlinou - Trutnov a Jaroměř - Liberec. Zlepší se návaznosti v železničním uzlu Stará Paka, novinkou budou přímé vlaky Vrchlabí - Trutnov, přímo pojedou také vlaky z Jaroměře do Jilemnice nebo z Nové Paky do Liberce."

Mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem vlakem jen o víkendu

Náhrada vlaků autobusy je navržena na trati Kopidlno - Dolní Bousov. Zde je důvodem ke změně vzdálenost nádraží od center obcí a nízký počet přepravených cestujících.
"Železniční trať je nevhodně trasována, stanice leží daleko od obcí, například nádraží v Libáni je téměř 2 kilometry od centra obce. Autobusy by mohly zajíždět přímo na náměstí." vysvětluje Jurček a pokračuje:
"Nové autobusové spoje by zajistily stejnou dopravu jako vlaky. Výhodou je přiblížení zastávek cestujícím a obsloužení více zastávek. Náklady na provoz autobusu jsou navíc nižší, než u vlaku, krajské dotace na zajištění dopravní obslužnosti by tedy byly vynaloženy efektivněji."
Provoz vlaků na této trati však úplně nezanikne - vlakem se stále bude možné svézt o sobotách a nedělích: "Jsme si vědomi turistického významu této tratě, proto o sobotách a nedělích by byla osobní doprava na trati zachována." zakončuje Jurček.
Aktuální informace (5.9.2006) - o tom, zda na trati 063 dojde k nahrazení vlaků autobusy a tím ke zlepšení autobusové dopravy mezi Dětenicemi, Libání a Kopidlnem a zlepšení autobusové obsluhy místních částí Psinice, Křesice a Zliv, nebo bude vyhověno požadavkům obcí Dětenice a Libáň na zachování železniční dopravy (oproti autobusu nabízí vyšší náklady a horší dopravní obslužnost) bude rozhodovat zastupitelstvo Královéhradeckého kraje. Další informace naleznete na stránkách Královéhradeckého kraje www.kr-kralovehradecky.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama