NEBERTE NÁM VLAK!

17. června 2007 v 3:40 |  média
Mohla by to být pěkná kauza do regionálních novin. Deset obcí mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje bojuje za zachování tamního motoráčku, zatímco krajští radní ho chtějí nahradit levnějšími mikrobusy. Spor se vleče druhý rok a jeho jediným výsledkem je stále chaotičtější dopravní obslužnost regionu. Ukázkový příklad nové dopravní politiky státu v praxi.

Zastupitelé Královéhradeckého kraje se přede dvěma lety rozhodli racionalizovat náklady na veřejnou dopravu několika odlehlých regionů. Pověřili tedy společnost Oredo, stoprocentně vlastněnou krajem, aby ve vybraných lokalitách vypracovala analýzu využívání osobní železniční dopravy. Jednou z nich byla i trať z Kopidlna do Dolního Bousova.
Firma zjistila, že vlaky jsou tu neefektivní, protože motoráček denně využije v průměru 65 lidí, přičemž roční náklady na jeho provoz vyjdou na tři milióny korun. A hned přišla s náhradním řešením: pokud by se místo vlaku nasadily malé mikrobusy, ušetřil by kraj milión, a ještě by se dalo zařídit o několik spojů navíc.
Vlak by jezdil jen o víkendu pro turisty. Aby byly argumenty firmy Oredo pádnější, neopomněla ve své analýze zdůraznit, že většina železničních zastávek na trati leží mimo obce. Například v Libáni musíte na nádraží dva kilometry do polí. Ne ke každému železničnímu spoji totiž zajíždí autobus. Pokud by místo vlaku jezdil mikrobus, projížděl by přímo centry obcí, a ještě by zajížděl tam, kam se dnes vlak nedostane.
NEVĚŘÍME VÁM
Mohlo by se zdát, že obyvatelé
Klikněte pro plnou velikost obrázku
Motorák je dražší než mikrobusy, ale vysvětlujte to domorodcům
Foto: Tomáš Tesař
obcí podél železniční trati návrh uvítají. Jenže když se zástupci Oreda vydali na spanilou jízdu po obecních zastupitelstvech, narazili na těžký odpor.
"Největším problémem je starosta obce Dětenice pan Vališka, který se s námi odmítl bavit a ani nechtěl vidět fakta o počtu cestujících. Pouze křičel, že chce vlak a hotovo," posteskl si mi v e-mailu Tomáš Hradecký z analytického oddělení Oreda.
Ačkoli prý většina ostatních starostů návrh na výměnu vlaku za mikrobusy vítá, ten dětenický novinářům tvrdí, že kraj chce zrušit vlaky bez náhrady. Později zase upozorňoval, že autobusy jsou dražší a nenabízejí systém slev jako železnice. "Jestliže z obce, jako jsou Dětenice, cestuje vlakem deset lidí, z města, které má 150 tisíc obyvatel, by při stejném procentuálním zastoupení musely být ve vlaku dva tisíce cestujících. Na venkově využívá vlak větší procento obyvatel než ve městech," prohlásil starosta Vališka pro regionální přílohu MF Dnes. Pěkná demagogie, zvlášť když náklady zůstávají stejné.
Jedu se tedy do Dětenic přesvědčit na vlastní oči. Vlakem. V Kopidlně si dávám sraz se zástupci firmy Oredo, co míří na večerní veřejné zasedání zastupitelstva v Dětenicích, a abychom ukrátili čas, projedeme si celou trať do Dolního Bousova a zpátky.
NESPOJE
Hned první, na co mě upozorní technolog Oreda Tomáš Jurček, když čekáme na kopidlnském nádraží na motorák směr Dolní Bousov, jsou "nepřípoje" na další tratě. Ještě než přijede náš vlak, odjedou z nádraží další dva spoje. S tím naším se minou o deset minut.
Když si Královéhradecký kraj loni na podzim poprvé neobjednal od Českých drah osobní dopravu na trati z Kopidlna do Dolního Bousova a reálně hrozilo, že od prosince motoráky nevyjedou, přišly obce v čele se starostou Dětenic s vlastním návrhem omezeného jízdního řádu. Aby kraj ušetřil, měl místo dvou motoráků, které vyjížděly z opačných konců trati proti sobě, jezdit jenom jeden. Kyvadlově tam a zpátky.
"Jenže první návrh jízdního řádu nešel vůbec skloubit s jízdními řády navazujících tratí, hlavně s těmi ve Středočeském kraji," vysvětlil mi pan Jurček. Obce tedy návrh přepracovaly na ten, podle něhož se jezdí dnes a proti kterému samy protestují, protože vůbec nenavazuje na další vlaky. Proto prý motorákem skoro nikdo nejezdí. Což je fakt.
Z nádraží v Kopidlně nás jede šest. Tři zástupci firmy Oredo, brigádník, jenž pro ni provádí sčítání cestujících, jedna skutečná cestující a já. Ve čtyři hodiny odpoledne.
TERORIZUJETE NÁS!
Paní středního věku v červené šusťákovce trvá necelou minutu, než se zorientuje a spustí: "Přestaňte nás už terorizovat! Seberete nám vlak, jak máme jezdit do práce! Nechte si svoje autobusy, stejně chcete jenom prachy a lidi vás nezajímají." Pokus o diskusi je marný. Vystupuje hned na další zastávce, v Libáni. Ještě na peróně ale stačí naočkovat dalšího cestujícího.
Starší pán je mnohem ochotnější, a dokonce si bere informační letáček s navrhovanými změnami. Cestou na konečnou v Bakově nad Jizerou a zpátky do Dětenic takhle potkáme asi deset cestujících. Rušení vlaků je zajímá, často jsou proti, ale diskutují.
"Chápu jejich obavy, živě si ještě pamatují, jak se tu v devadesátých letech redukovala autobusová doprava bez náhrady. Proto si myslí, že když jim nabídneme autobus místo vlaku, bude potom snazší ten autobus taky zrušit," říká mi Tomáš Hradecký.
Na zastávce v Dětenicích stojí jediný člověk. Pánové z Oreda z něj nejsou nadšeni: "Á jéje, Mužík z Connexu." Jiří Mužík, předseda představenstva Sdružení železničních společností, které se snaží uspět v tendrech na zajišťování osobní železniční dopravy proti Českým drahám, přijel Dětenické přesvědčit, aby se nezbavovali vlaků. "Dobře víte, že víkendový provoz trať nezachrání. Potrvá maximálně osm měsíců a pak trať zanikne," pustí se do diskuse. Pak nasedne do auta a jede do místní sokolovny na veřejné zasedání.
HEJTMANŮV PŘÍPIS
Kráčíme za Mužíkem, ale po svých nám to ze zastávky v lukách trvá poněkud déle. Sokolovna praská ve švech. Scénář je jasný a předvídatelný: jednatel Oreda představuje návrh alternativní autobusové dopravy, zdůrazňuje jeho ekonomické klady, taktně pomlčí o výši jízdného pro cestující a občané si ho potom podají. Kolik bude stát hromadná jízdenka pro školní výlet, když dnes může školák zaplatit za cestu vlakem do Jičína a zpět 15 korun? Jak chcete jezdit autobusy po silnicích, jež se v zimě neudržují? Co když pojede najednou šedesát lidí, ti se přece do mikrobusu s kapacitou třiceti cestujících nevejdou. A co kočárky?
Na závěr Děteničtí schvalují stanovisko, že odmítají omezení vlakové dopravy a náhradní autobusy. Uprostřed té vřavy sedí naše známá červená šusťákovka a dožaduje se, aby totéž stanovisko na místě odhlasovali i pro sousední město Libáň. Naštěstí tu sedí i libáňský starosta Petr Soukup, takže paní na místě vysvětlí, že dětenické zastupitelstvo skutečně nemůže přijímat rozhodnutí za město Libáň. "My si ho odhlasujeme koncem května," slibuje.
Dva dny předtím mi pan Soukup odpovídá, že proti útlumu vlakové dopravy v podstatě nic nemá, pokud ale kraj zachová rozšířený víkendový provoz, tedy kromě soboty a neděle také v pátek.
"Autobusové spoje jsou pro naše občany jistě výhodnou variantou. Osobně se nemohu zbavit dojmu, že jsou spíše přínosem, i když tvrzení, že vlaky do naší krajiny patří, má jistě také své opodstatnění."
Mimochodem, ono to ve skutečnosti nebylo tak, že by kraj postavil obce u Kopidlna před hotovou věc. Pokud chtěly zachovat vlaky, mohly si na ně přispět dotací 200 tisíc korun ročně. Na Libáň z této částky připadalo 71 500 korun.
"Tento požadavek společnosti Oredo jsme projednali a současně zamítli," říká starosta Soukup.
Platit za vlak odmítly i Dětenice, i když původně přispívat chtěly. To by ale vlaky musely jezdit podle jejich představ a jízdního řádu, který není technicky realizovatelný.
20/2007 reflex
Kocourkov? Možná. Motorákům ale ještě neodzvonilo. Když to nevyšlo u Královéhradeckého kraje, obrátil se dětenický starosta na hejtmana sousedního Středočeského kraje.
Petr Bendl mu odpověděl, že je připraven jednat o zachování vlakové dopravy, jež by navazovala na spoje v jejich kraji. Když si to na veřejném zasedání v Dětenicích vyslechli zástupci společnosti Oredo, nestačili se divit. Jediné, co už v sokolovně nezaznělo, bylo, kdo to zaplatí.
Reflex 20/2007 - Jan Potůček
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Bottega Clutch Bottega Clutch | E-mail | Web | 30. července 2012 v 15:38 | Reagovat

You've got your point via a great deal far better than I at any time could, thank you!

2 Bottega Veneta Sale Bottega Veneta Sale | E-mail | Web | 30. července 2012 v 22:28 | Reagovat

How's it going? I enjoyed reading through this publish. My husband and I have been researching for this kind of article with the longest time and We know that your details about the issue at hand is spot on. I'll be certain to introduce this posting to my neice. Can you tell me how to acquire your new RSS feed? Continue to keep on blogging!

3 Juicy Bags Juicy Bags | E-mail | Web | 31. července 2012 v 23:22 | Reagovat

You guys have a wonderful website intending the following, KIU!

4 Coach Outlet Coach Outlet | E-mail | Web | 2. srpna 2012 v 16:11 | Reagovat

thank you for sharing the info..

5 Dan Dan | 3. srpna 2012 v 10:35 | Reagovat

Tak mám pocit, že už je zrušili úplně ne? Chtěl sem jet teď o víkendu do Milkovic přes Dětenice a na mapách není zobrazená ikonka vlaku, idos mlčí.. a to sem před pár lety jel tuto trasu tam a zpět a bylo to opravdu skvělý a krásný zážitek. Autobusy to nemůžou nikdy vynahradit.

6 Jimmy Choo Sale Jimmy Choo Sale | E-mail | Web | 19. srpna 2012 v 23:41 | Reagovat

Great post! I'll subscribe proper now wth my feedreader computer software!

7 Louis Vuitton Purses Louis Vuitton Purses | E-mail | Web | 27. srpna 2012 v 2:33 | Reagovat

This article may possibly be mentioned on Twitter by someone. genuinely?

8 Bottega Veneta Wallet Bottega Veneta Wallet | E-mail | Web | 28. srpna 2012 v 4:02 | Reagovat

Me and my friend were arguing about an problem similar to this! Now I realize that I had been correct. lol! Thank you for that information you article.

9 Louis Vuitton Purses For Sale Louis Vuitton Purses For Sale | E-mail | Web | 30. srpna 2012 v 2:53 | Reagovat

Positive glad that I navigated in your web page by accident. I'll be subscribing to your feed in order that I can get the latest updates. Appreciate all of the details right here

10 Coach Factory Coach Factory | E-mail | Web | 2. září 2012 v 14:26 | Reagovat

Ok. I believe you are appropriate!

11 Louis Vuitton Purses On Sale Louis Vuitton Purses On Sale | E-mail | Web | 9. září 2012 v 9:53 | Reagovat

Thank you for your well-thought content. I'm really at perform proper now! So I ought to go off with no reading through all I'd like. But, I place your web site on my RSS feed in order that I can read mor

12 Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet | E-mail | Web | 10. září 2012 v 22:36 | Reagovat

Very good brief and this post helped me alot. Say thank you I searching for your facts.

13 Louis Vuitton Outlet Shopping Louis Vuitton Outlet Shopping | E-mail | Web | 12. září 2012 v 9:06 | Reagovat

One of the best sites for relevant facts on this niche !?!

14 Coach Outlet Online Coach Outlet Online | E-mail | Web | 17. září 2012 v 11:16 | Reagovat

Yes, thank for the details a million! Have to discover anybody organizing Tea Party. I wants to participate in organizing.

15 Coach Outlet Store Online Coach Outlet Store Online | E-mail | Web | 17. září 2012 v 22:40 | Reagovat

Hi there might I reference some of the insight here in this blog site if I reference you with a link back again on your site?

16 Coach Outlet Coach Outlet | E-mail | Web | 21. září 2012 v 5:13 | Reagovat

Here is an area that might be of help for you!

17 Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet | E-mail | Web | 22. září 2012 v 11:41 | Reagovat

You guys have a wonderful website intending the following, KIU!

18 Coach Outlet Online Coach Outlet Online | E-mail | Web | 24. září 2012 v 12:18 | Reagovat

This article may possibly be mentioned on Twitter by someone. genuinely?

19 Louis Vuitton Outlet Store Louis Vuitton Outlet Store | E-mail | Web | 27. září 2012 v 17:50 | Reagovat

Extremely regularly I go to this website. It very a great deal is pleasant to me. Thanks the author!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama