Lidé na Jičínsku opět bojují za zachování vlakových spojů

22. června 2007 v 17:51
Dětenice, Sobotka - V jihozápadní části okresu to opět vře, místní obyvatelé se znovu bouří proti návrhu rušení vlakových spojů na trati Kopidlno - Dolní Bousov ve všední dny. Redukce podle nich poškodí region. To ale vedení kraje odmítá, železniční dopravu chce plně nahradit levnějšími autobusy, které by na rozdíl od vlaků zajížděly přímo až do center měst a obcí.
Královéhradecký kraj má znovu v plánu zrušit pravidelné vlakové spojení na trati z Kopidlna do Dolního Bousova a nahradit je autobusy, jejichž provoz vychází levněji. Od příštího roku by tak drážní doprava zůstala zachována pouze o víkendu, což se místním nelíbí.

"Je velice diskutabilní, že autobusy jsou levnější a pohodlnější. V zájmu cestujících tomu tak opravdu není. Na venkově bydlí velké procento důchodců, pro které České dráhy nabízí velké množství slev, stejně tak pro skupiny a školy. Domnívám se, že tyto výhody nejsou směrovány pouze pro obyvatele měst, kde vlaky nikdo rušit nebude," apeloval minulý týden na krajské zastupitele starosta Dětenic Radomír Vališka.

A nebyl sám. Postupné rušení vlaků je trnem v oku i dalším starostům.

"Pokud teď omezí dopravu z Kopidlna do Bousova, příště bude na řadě trať do Sobotky, Libuně a Lomnice. Na okraji okresu mezi vesnicemi nebude nikdy jezdit víc než pět nebo deset cestujících, ale přece kvůli tomu nezrušíme spojení řadě lidí do zaměstnání a nezabouchneme si dveře před turisty, kteří v létě rádi cestují po Českém ráji vlakem," myslí si sobotecký starosta Stanislav Tlášek.

Zástupci kraje a společnosti Oredo, která organizuje veřejnou dopravu v regionu, tvrdí, že vlaky do Kopidlna cestuje v současné době v průměru devět lidí, což je prý velice málo. "Náhradou autobusů za vlakovou dopravu ušetříme jeden milion korun ročně," říká náměstek hejtmana Petr Kuřík, podle kterého bude cestování autobusy také pohodlnější. "Vlaky jezdí po trati, která vznikla k zemědělským účelům, a cestující to mají od železničních stanic do obcí daleko."

Ani s tím ale Vališka nesouhlasí. "Na naší trati se to týká pouze Libáně, a to je v zásadě zastávka Psinice a z Psinic to obyvatelé na vlak daleko nemají. V samotné Libáni je dopravní obslužnost zajištěna autobusy," namítá.

Na nízkou vytíženost vlaků může mít podle starostů vliv i jejich špatná návaznost. Ta se loni zhoršila poté, co došlo k částečné redukci na trati z Kopidlna do Bousova, na které se kraj po silných protestech dohodl s tamními obcemi. Místo původních čtrnácti zde od prosince jezdí v pracovní dny dvanáct spojů, jejichž provoz stojí kraj přes tři miliony korun ročně. Stejné množství autobusových spojů by podle Tomáše Jurčeka z Oreda přišlo asi o třetinu levněji a dopravní obslužnost by se zlepšila.

V jakém rozsahu a zda vůbec bude v této části regionu železniční doprava rušena, krajští zastupitelé zatím nerozhodli. O návrhu se prý bude dál jednat.

Kraj přitom nadále počítá s objednáváním šesti vlakových spojů, kterými budou moci lidé mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem cestovat v sobotu a neděli. "Turistického významu této tratě jsme si vědomi. Podobně funguje například doprava v úseku mezi Trutnovem a Žacléřem, kde vlaky jezdí také pouze o víkendech a slouží hlavně turistům," uvedl Kuřík. (jn)
(06.04.2007) Nové noviny
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama